Rantai Burung Hantu haram dipakai??


Tengah blogwalking tadi aku saja saja terjah blog Cik Epal ni. sebab tittle entri dia buat aku teruja nak baca. dan aku terkejut jugak bila dapat tahu pasal rantai Owl a.k.a burung hantu yang tengah menjadi trend remaja perempuan sekarang nie baik bertudung atau tidak adalah HARAM bila dipakai !! T_T





tengokkkk... cantikkk nye laa alahaiii rantai-rantai nie. aku mengaku ok aku ada menyimpan koleksi rantai owl nie. tapi tak la banyak sangat. ada 3 jerr rantai owl. tapi tuh la bila dah baca pasal nie tak kan nak pakai lagi yeee daakk ?? 

Menurut Cik Epal dalam FB dah kecoh pasal benda nie "Rantai burung hantu = Freemason" . tapi aku tak tau pon tentang kekecohan nie sebab dalam FB aku tak dak tersebar papa pasal artikel ni pon. nie LINK keterangan yang salah seorang rakan Fanpage Cik Epal berikan tentang isu ini. jangann panik k... -_-


Soalan : 


Sekarang menjadi trend kepada remaja terutama perempuan untuk memakai rantai yang berbentuk binatang seperti burung hantu. soalan sy, boleh atau tidak kita memakai rantai spt itu ?


Mana-mana perhiasan yang mempunyai gambaran atau mirip kepada sesuatu patung atau binatang samada binatang khayalan seperti kuda yang mempunyai tanduk maka hukumnya adalah haram berdasarkan hukum di mana Nabi melarang meletakkan patung di dalam rumah.
Sesungguhnya para malaikat tidak masuk ke dalam rumah yang ada di dalamnya gambar, patung, anjing dan orang yang berjunub.

Dalam hal perhiasan seperti loket yang mempunyai bentuk patung sama ada binatang atau sebagainya ia dibimbangi berlakunya konsep pemujaan dan sebaran perbuatan ini adalah haram di sisi Islam.

kalau korang nak lebih kepastian korang boleh klik SINI.credit to : Cik Epal


till then 



p/s : tegurlah seseorang jika dia melakukan kesalahan agar dia menyedari akan perbuatan yang dilakukannya adalah salah. sesungguhnya ilmu tidak dapat diukur dari luaran seseorang sepertimana keimanan yang terdapat pada seseorang HambaNYA.




0 pengomel yang comei:

 

Copyright © 2012 Reserved to CucuTokMat
Design by Cik Kumbang


POLIMAS Bloggerz